måndag 3 oktober 2011

Varför är löpare rädda för styrketräning?

Möjligen en lite kaxig titel på detta blogginlägg, men för en tid sedan pratade en tränarkollega och jag om hur ofta vi träffar löpare som inte vill styrketräna eftersom de "inte vill bli stora". OM de styrketränar tränar de lättare styrka med 10-12 repetitioner per set. Det lustiga i sammanhanget är att det är just vid den typen av styrketräning som den sarkoplasmatiska hypertrofin sker, det vill säga att det är då muskelvolymen ökar som mest. Om de istället skulle träna i set med 1-6 repetitioner skulle de inte öka lika mycket i muskelvolym, men bli väldigt starka. Och ja, detta stämmer även bra för många tjejer.

Nu när det är utrett är det bara att börja träna tyngre styrketräning så blir Du både stark och hållbar - oavsett om du är löpare eller inte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad säger du om Nicholas Romanovs statement då - att det inte krävs någon muskelstyrka alls för att springa, eftersom löpning bara handlar om att falla från en pose till nästa pose. Ville han bara provocera? "Running is only about biomechanics and geometry, you don't need muscles for that"...

Magnus sa...

Ja, det jag har funderat på är vad han menade egentligen. Självklart måste du ha muskelstyrka för att kunna lyfta foten. Och du behöver även en hel del muskelstyrka för att kunna hålla kroppen i POSE ställning, bål mm. Och ska biomekaniken fungera måste du ha fungerande muskler, då det är en del av biomekaniken. Det jag tror att han menade men inte kunde uttrycka ordentligt är att du inte ska använda mer muskelkraft än vad som är absolut nödvändigt.

Anonym sa...

Tack för ett bra svar. Det låter mycket rimligt. Jag gillade hans kurs, men det känns som att Romanovs kurs, men det känns som att han gick in rätt mycket för att provocera. Kanske onödigt mycket? Om jag förstod honom rätt så ska det efter löppass inte kännas ansträngande någonstans. Om man får ont någonstans eller känner sig ansträngd i någon specifik muskel så är det ett kvitto på att man har gjort fel. Den enda muskel han egentligen betonade var hamstring, som ska arbeta vid "pull", dvs när man lyfter upp foten under rumpan. Jag har haft väldiga problem med just detta moment efter kursen, då jag upplever att knät kommer för högt upp om man tänker "pull". Tidigare har jag mer tänkt "fram" med knät och upplever då att jag får till ett bätte flyt i löpningen med mer ljudlös och mjukare landning. Hur som helst, kursen gjorde intryck och gav mig tyvärr springkramp ett tag, men nu känns det som att det har släppt lite grann. Det jag känner att jag verkligen skulle behöva är dock uppföljning. Man övar teknik i det oändliga och sedan vet man inte om man ens är på väg åt rätt håll. Har du några tips på uppföljning? Och hur tänker du själv kring POSE löpning? Köper du det rätt av? Hans 14-åriga adept, som var med på kursen, berättade för mig hur svårt det är för honom att gå med i löpklubbar, eftersom de allra flesta fortfarande lär ut frånskjut med det bakre benet etc. Tacksam för alla kommentarer och tack för en bra blogg!

Magnus sa...

Du har helt rätt i att det endast är hamstrings som ska jobba aktivt med draget. Risken när du tänker framåt med knät är att du kopplar in framsida lår istället. För hjälp med uppföljning skulle jag rekommendera dig att ta hjälp med någon coach/tränare som jobbar med den tekniken. Jag kommer hålla en workshop i slutet på oktober men jag tror kanske du är ute efter mer individuell hjälp.

Jag håller med dig om att Romanov provocerade ganska mycket under seminariet. Jag tror att det blev så för att det var ett relativt kort seminarie. Jag köper POSE till stor del men ser även vissa bitar som jag saknar och tycker man bör lägga till. Det svåra är som du hörde att ganska få arbetar med tekniken, framför allt klubbar som arbetar mer traditionellt.

Kul att du gillar bloggen, jag blir så glad när jag hör att den är uppskattad.