söndag 15 maj 2011

Årets första bad



Den här helgen spenderade jag på Kajaktiv i Dala Floda tillsammans med resten av gänget från UCSP. Tanken var att vi skulle få utmana oss själva genom att lära oss forspaddla. Efter att ha åkt bil i några timmar från UCSP på lördagsmorgonen möttes vi av James som äger Kajaktiv och var vår tränare den här helgen. Efter att ha fått vår utrustning - och lunch - gick vi i vattnet. Första uppgiften var att lära oss hur man tar sig ur kajaken när man hamnat upp och ner. När, alltså. Inte om. För mig var detta den första av många gånger jag låg upp och ner i vattnet den dagen.


När vi lärt oss att rulla ur kajaken lärde vi oss hur man tar sig upp igen med en kompis som stöd. Efter det följde många olika övningsmoment: att svänga, hur man ska tänka på hur strömmarna går etc. Efter en hel dags paddlande åt vi middag på Dala Floda värdshus där all mat och dryck som serveras är ekologiskt. Det blev inte någon sen kväll, alla var trötta och dessutom laddade vi för dag två i vattnet. Då åkte vi bil en bit högre upp på älven innan vi paddlade oss ner. Otroligt roligt att paddla längre sträckor, surfa och känna på vildare forsar.

Allt var väldigt utmanande och fruktansvärt roligt. Och vi hade en otrolig tur med vädret också. Istället för de utlovade ca 9-10 graderna med regn hade vi solsken och ganska bra med värme. Vattnet var också förvånansvärt varmt för årstiden - om man nu kallar 13-14 grader varmt. Förutom att kolla vattentemperaturen märkte jag att jag inte är särskilt rörlig i höfterna - ett problem när man paddlar kajak eftersom det är höfterna som till stor del styr kajaken. Jag måste också säga att jag älskar skogarna i Dalarna - fantastiskt fina att springa i. Jag gick upp extra tidigt i morse och tog en löprunda på ca 20-25 minuter. Jag njöt varje minut - även om det regnade.

Inga kommentarer: