tisdag 3 maj 2011

Fiberrik kost - på gott och ont

Veckan före påsk läste jag en intressant artikel i SvD om att en alltför fiberrik kost inte alltid är det bästa (läs artikeln här). Artikeln fick mig att fundera på varför vi människor ofta har en "allt eller inget"-inställning när det gäller kosten. Antingen ska man äta massor av fett eller inget alls, inga kolhydater eller massor. Frossa eller svälta sig med bantningskurer, den ena värre än den andra. Var har balansen tagit vägen? Strävan efter en balanserad kost och en lagom mängd mat? Och tänk om vi också kunde sluta tillsätta en massa konstgjorda och onödiga saker i kosten - eller åtminstone välja bort mat med tillsatser - och äta naturliga råvaror istället! Jag är säker på att vi alla skulle må så mycket bättre då. Kort sagt, en allsidig och blandad kost på naturliga råvaror i lagom portioner - behöver det egentligen vara svårare än så?



5 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Huvudet på spiken! Behöver det verkligen vara så himla svårt?

Träningsglädje sa...

fast balansen är nog allra svårast tycker jag. oavsett vad det handlar om är lagom supersvårt. det är som när man hittat en superrolig träningsform. då är det ju svårt att hålla sig till den 1 gång i veckan? för att jag ska göra något balanserat måste jag planera in det. sedan måste jag dessutom hålla planen...

Miss Agda sa...

Jag tycker heller inte att det ska behöva vara så himla svårt. Själv kör jag på hälsosam grund, så mkt ekologiskt och naturligt som möjligt och helst inga halvfabrikat alls, allsidig kost, tillräckligt med bra mat och tillräckligt ofta. Och när grunden är bra så är det helt OK (enligt mig, det finns andra åsikter också, oftast striktare såna) att baka lite bullar eller äta glass i vårsolen. Eller ta ett glas rosé för den delen.

Ps: Såg att du har en länk till min gamla blogg här. Den har jag inte uppdaterat sedan årsskiftet så ändra gärna till missagda.se
Ha det bra!

Magnus sa...

Träningsglädje - Jag håller med dig om att det inte alltid är lätt. Men jag menar att vi kanske krånglar till det ännu mer genom alla olika dieter där man inte får äta det ena eller det andra. Då tror jag att det är bättre att äta lite av allt och reglera portionerna till en normal mängd (detta är ju självklart individuellt).

Miss Agda -Jag håller helt med dig. Även jag tycker att man kan äta "onyttigt" ibland. För mig finns det egentligen inga förbud utan det handlar mer om hur mycket och hur ofta man äter olika saker.

Ps. Länken är nu ändrad ;)

Em Löfgren sa...

Bra sammanfattat
Jag tror basen är ungefär lika för alla
sen får man ju modifiera beroende på mål och kropp
Men nä- så himla komplicerat ska det väl inte behöva vara! sant!