tisdag 31 maj 2011

Klart ungen ska ha bra prylar


Jag tror att jag glömt nämna att min dotter fått en ny cykel. En Merida Dino 16", alltså samma märke som jag är sponsrad av. Min fru tyckte det var onödigt eftersom hon precis lärt sig cykla - jag kunde inte hejda mig utan beställde cykeln typ två dagar efter att hon cyklade själv för första gången - och den gamla ärvda 12"-hojen fortfarande funkar bra. Särskilt som den nya cykeln är lite, lite för stor. Men klart ungen ska ha bra grejer!

Ps. Kan tillägga att hon tidigare "cyklat" på en Specialized-hoj, en s.k. "springcykel" eller "balanscykel" som hon fick när hon fyllde 1 år. I och för sig var hon nog lite mer än 1 ½ år när hon började "cykla" på den ute. Och då tog det inte många timmar innan hon hittade balansen. Så nu bytte vi till "trampcykel" utan att använda stödhjul. Lite svårt hade hon att lära sig bromsa med pedalerna -hon ville gärna bromsa med fötterna - men på det stora hela funkade det hur bra som helst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Jag är av samma uppfattning. Vi köpte tidigare en Specialized-cykel, 12-tum, med tramp. Alltså en 4-hjuling. Nu har lillen en Merida 16-tum och cyklar själv. (Har lite svårt att starta endast, har inte fått in tekniken/balansen med just uppstart.)

Kan inte tänka mig att köpa något annat än bra grejer. (Jag har inte tid att åka till Biltema stup i kvarten för att byta dittan och dattan. Jag åker till Cykloteket och får expert-hjälp på bra cyklar. Har jag fel?)

Magnus sa...

Jag tycker du har helt rätt. Jag kan inte tänka mig att använda "dålig" utrustning så varför ska hon. Sen måste jag erkänna att jag gillar prylar ;)