tisdag 20 april 2010

Sponsrade bloggare

På senare tid har jag funderat över andra träningsbloggare, både dem jag följer och de jag hör talas om. Vissa bloggare får mycket produkter från olika leverantörer, både för att visa upp dem i bloggen och för att bloggaren ska få prova produkterna. Det finns också bloggare som själva vänder sig till företag och ber om sponsring för något speciellt syfte eller tidsperiod. När det gäller det sistnämnda tycker jag det är viktigt att se det som ett avtal mellan två samarbetspartners. Ett affärsavtal, helt enkelt. Oavsett om jag själv bett om sponsringen eller gått med på sponsring efter förfrågan från en leverantör, tycker jag att det är min moraliska skyldighet att hålla mig till dessa produkter och framhäva varumärket så ofta jag kan. Om man däremot får produkter skickade till sig utan att ha bett om det, tycker jag det är bra om man testar och utvärderar dessa och är så objektiv man kan när man skriver om dem på sin blogg. Här tycker jag det är viktigt att, redan då företaget skickar prylarna, poängtera att man tänker skriva sin ärliga åsikt om produkterna. I det sammanhanget tycker jag det är okej att testa produkter i samma kategori som något man är sponsrad av: - OM det handlar om en utvärdering eller ett test under en kortare period, varefter man går tillbaka till den produkten man har ett avtal med. Har man bett om - eller tacka ja till - sponsring av en viss produkt vet man ju troligtvis från början vad det handlar om, vad man kan förvänta sig av produkten etc. Dyker det upp en konkurrerande produkt som man gillar bättre tycker jag faktiskt at tman får vänta till sponsoravtalet löpt ut, avsluta och sedan gå vidare till den nya produkten. Annars är det svårt att bli tagen som en seriös bloggare - eller seriös idrottare, för den delen.