söndag 4 april 2010

Träningsreflektion

Vad skönt det är när man märker att det man pratar om - och talar om för andra - faktiskt fungerar. Tidigt imorse var jag ute på en rejäl löprunda. Jag och familjen är på vårt sommarställe på Öland och planen var en långtur på 25 km. Det var en underbar morgon. Solen sken och fåglarna kvittrade. Jag startade i Böda och sprang utmed väg 136 norrut till Byxelkrok. Där vände jag söderut igen längs västra kustsidan och sprang utmed havet längs Horns kustväg. Sen svängde jag in på Bödaleden för lite skogslöpning. I skogen sprang jag lite fel, så rundan blev lite längre än beräknat (jag sprang helt enkelt förbi Böda ner mot Löttorp). Rundan slutade på 28 km och det som gladde mig efteråt var att jag haft en snittpuls på 68%, men ändå hållit 5.20-tempo i 28 km. För 5-6 veckor sedan (då jag började löpträna ordentligt igen) låg pulsen på 75% i det här tempot. Mycket av utvecklingen tillskriver jag den lugna löpning till lägre puls som jag haft i mina långpass. De har legat på runt 70% från början och jag har bara sett till att öka farten men behålla samma låga puls. Hur som helst blev dagens löptur ett kvitto på att formkurvan pekar uppåt.
.

Inga kommentarer: