söndag 7 november 2010

Hemma igen!


Då var jag hemma i Sverige igen efter två veckor i Portugal. Där har jag jobbat som tränare och föreläsare. Då jag även hunnit med tre lediga veckor efter Lidingöloppet passade jag även på att starta min försäsongsträning. Det har varit mycket träning, oftast två till tre pass om dagen. Största delen har bestått av lugnlöpning och styrka men jag har även fått ta ut cykeln på några härligt bergiga turer. Jag måste säga att miljön runt Monte Gordo är fantastiskt fin. Vid ett av cykelpassen stannade vi och plockade både vindruvor och apelsiner direkt från buskar och träd. Vädret har varit underbart större delen av tiden, men det har varit ett par regndagar. En av dessa innebar det värsta regn jag varit med om, och självklart kom det när jag var ute och cyklade. På dryga halvtimmen fylldes gatorna med vatten, så mycket att jag vid ett parti var tvungen att cykla genom en mindre sjö. Ett av de bästa passen under dessa veckor var i torsdags då det var dags för det så kallade ”Bergspasset”. Det innebär att alla åker buss upp till den lilla bergsbyn Odelitte och därifrån springer/går tio eller fjorton kilometer. Ibland erbjuds även att springa båda sträckorna det vill säga 24 kilometer. Jag brukar alltid erbjuda denna möjligheten när jag är på plats, då får även jag ett bra långpass. Tillbaka till det underbara passet i torsdags, jag struntade att åka buss utan tog och cyklade upp tillsammans med en resenär. Väl på plats blev det 24 kilometer bergslöpning och sedan cyklade vi hem. Cyklingen blev inte jättelång, totalt cirka 6 mil men det är mycket uppför och väldigt rolig cykling. Efter detta pass fick jag lite återhämtning i bassängen då jag hade en kund i vattenlöpning. Det är otroligt vad helande vatten kan kännas för även om jag var stum i benen efter cykel och bergslöpning var det borta efter vattenträningen.

Jag tycker att det är väldigt kul att åka och jobba på dessa veckor, alla resenärer är så trevliga och öppna. Jag kan se många av dem utvecklas otroligt mycket i sin träning på bara en vecka och deras glädje när de klarar saker de inte trott, är oslagbar. Jag tycker om att träna olika typer av människor så länge de har en vilja och ambition med sin träning. Under veckan som gått fick jag ett väldigt intressant och ärofyllt erbjudande som jag kommer berätta mer om senare.

Summan av dessa veckor är väldigt bra träning och mysiga människor. Men nu är det skönt att vara hemma hos familjen, jag har saknat dem mycket och tänker ge dem så mycket tid det bara går den närmsta tiden.

Inga kommentarer: