onsdag 1 december 2010

Vintertid=sjukdomstid




Så har vintern satt tänderna i Sverige. Temperaturen sjunker ner mot minus 20 grader många är sjuka. Jag är sällan sjuk, men nu har jag varit det i 10 dagar. Jag får faktiskt skylla mig själv, jag jobbat för mycket och sovit för lite under en period. Jag har haft en ordentlig förkylning med feber, hosta, halsont och allt. Jag tyckte att jag mådde bättre efter ett par dagar och gjorde ett misstag - jag gick och tränade för tidigt, fast jag innerst inne visste att jag inte borde. Synden straffar sig, brukar man säga och det stämmer verkligen. För två dagar senare var jag sjuk igen.

Det här med träning och sjukdom är väldigt omdiskuterat - när kan man träna och när kan man inte? Det är självklart upp till var och en, men har du feber eller halsont bör du låta bli. Om du är snuvig kan det vara bra att vänta en dag eller två och se om det blir värre och annars börja träna lite lugnt. Själv går jag mycket på känslan, men använder mig även mycket av pulsen. Om jag är osäker kollar jag min vilopuls. Är den förhöjd vet jag att jag har något i kroppen och då vilar jag. Men som sagt, den här gången var jag dum och nu har jag inte kunnat träna alls på mer än tio dagar. Nu är vilopulsen äntligen normal och jag mår bra, så i morgon kan jag börja lite lugnt igen.

7 kommentarer:

Therese sa...

Bra att du tar upp den frågan, Magnus. Efter ett antal månaders träning med infektion i kroppen fick jag för 2 år sedan en hjärtmuskelinflammation som ledde till flimmer. Är nu opererad och har ett ärr som påminnelse till det stora misstaget. Men när man älskar att träna är det ibland lätt att glömma av eller bara ignorera. Vila och se till att ta hand om dig.

Emma sa...

Underbart att höra att du snart är frisk Magnus. Grymt att du använder dig av vilopulsen. Jag borde verkligen bli bättre på de. Läste det du skrev i RW och gillar verkligen hur du lägger upp dina artiklar!
Ta hand om dej, och var försiktig nu i början! /E

KATTA's sa...

Wow! Vilken bra blogg! var jobbar du som PT nånstans?

Tack för ditt svar om Maxpulsen, jag var faktiskt själv ganska så skeptisk till detta "låga" resultat. Men tänkte att pulsklockan inte kan ljuga. Hur tycker du jag borde ha lagt upp testet?
Först körde jag uppvärmning i 10 mins (utan pulsband) sedan stegrande puls intervaller först 70%, sen 80% sen 90% och sedan tok sprang jag i en minut. Det upplägget lät vettigt. .Vad tror du kan ha gått fel?

Hade gott och hoppas träningen går bra imorgon!

Mvh Katta

Anonym sa...

Hej!

Mitt namn är Sassa, och jag jobbar med ett tv-program som går ut på att resa.
Jag vill få kontakt med er för att jag tycker ditt träningsintresse är intressant.
När ni reser, vart reser ni då? Flyger ni? Tänker ni på träning när ni reser? Hur ser det ut med boende? Är det viktigt att det finns gym på hotellet?
Jag har tusen frågor till er.

Vi söker alltså familjer/par till detta tv-programmet som kommer att få en resa till sitt typiska resmål.

Vi kommer att ha inspelning i december, januari, februari. Och då totalt två veckor under den perioden.

Känner ni till något par som stämmer in på detta? Eller är det kanske Ni?

Hoppas på snabbt svar, då vi har tight deadline.

Vänligen, Sassa (ring gärna direkt istället på 0739194916)

Magnus sa...

Therese - Hjärtmuskelinflammation är inte att leka med. Tyvärr tror jag att de flesta är alldeles för oförsiktiga när det gäller att träna med infektioner i kroppen. Många tänker nog att "det händer inte mig". Jag hoppas att du mår bra nu och är igång med träningen igen.

Emma - Vad kul att du läste artiklarna och att du gillade dem. Jag hoppas få till lite fler under nästa år.Blir det någon resa under nästa år?

Miss Agda sa...

Hej Magnus!!
Hoppas du är helt frisk nu och mår bra annars också!

Jag hade ingen aning om att du numera också har en blogg :) Kul! Hittade hit från Petras maratonblogg. Låter som ett grymt roligt pass du har kört för gruppen idag! Hoppas på att kunna vara med på ett sånt snart!

Jag frös ju mitt Balance-kort pga graviditetsillamående (hade 2 st gymkort så jag behöll det billigaste och tränade bara lite grann på gymet i slutet av graviditeten), men ska aktivera det igen efter jul. Längtar otroligt mycket! Tränar lite lätt nu 1 månad efter förlossningen, men mest är det "svettfri" träning såsom långpromenader eller blandning av rehab och lättare styrkeövningar hemma.

Ha det bra och hoppas jag får möjlighet att träna med dig snart!
/Milla

Magnus sa...

Milla - Kul att höra från dig och grattis till den lille ;), ska bli kul när du kan komma och träna, ser fram mot det.