måndag 7 mars 2011

Projekt på gång

Vilket underbart vårväder det var i helgen! Tog en lång löprunda (ca 30 km) med Musse Hasselvall i lördags och bara njöt av solen.

Det händer en massa spännande grejer den här veckan också. Imorgon ska jag föreläsa på min nya arbetsplats UCSP. Det ska bli spännande att möta en ny publik. Jag hoppas att de är "på tårna" för jag gillar att ställa mycket frågor till publiken när jag föreläser.

På onsdag är det kick-off för ett företagsprojekt som jag är involverad i. Företaget har bestämt att satsa på sin personal och ska tillsammans med sina respektive träna för att tillsammans genomföra New York Marathon 2012. Företaget har tagit in proffessionella tränare som lägger upp träningen och coachar fram till målet. Fantastiskt att ett företag satsar på sina medarbetar på det sättet! Visst, det är ett mindre företag och ja, större företag kan ha svårt att göra samma sak, men jag tror generellt att arbetsgivare kan göra så mycket mer än att "bara" ge ett friskvårdsbidrag. Dessa bidrag har sällan någon större effekt på personalens hälsa i stort. Min uppfattning är att bidragen används av de som redan tränar, medan de inaktiva inte börjar bara för att de får en friskvårdscheck i handen. Kanske använder de bidragen till massage, ansiktsbehandling eller något liknande, vilket ju är toppen för det allmänna välbefinnandet. Men om målsättningen är att personalen ska börja röra på sig för att må bättre på lång sikt - och på så sätt ge företaget de stora vinsterna i form av minskad sjukfrånvaro etc. - behövs något mer. Också.

Ps. Dessutom börjar resan till Portugal närma sig - ett riktigt ordentligt vårtecken! På söndag bär det av.

Inga kommentarer: