måndag 22 augusti 2011

Vila och utveckling

Det har gått drygt två veckor efter Järnmannen och jag har vilat en hel del under den tiden. Jag har rört på mig, till exempel sprang jag Midnattsloppet den 13 augusti, men i övrigt har det inte varit så mycket löpning eller någon särskilt intensiv träning. Vilan har även inneburit vila från bloggen, men nu är jag igång igen.

Mitt mål är att försöka utveckla mig själv så mycket som möjligt, både när det kommer till min fysiska förmåga och min yrkeskompetens. Jag försöker läsa och prata med människor, både inom och utanför branschen. Dessutom försöker jag gå olika utbildningar. För en tid sedan blev jag tipsad av Micke om en utbildning, "Crossfit Endurance Cert", och när jag läste om den var jag fast. Så i fredags satte jag mig på flyget till Köpenhamn där kursen hölls. Där mötte jag Micke och Erik (från Crossfit Nordic) som också skulle gå kursen.

Det blev en intensiv helg med mycket löpdrillar, dvs. övningar för att lära sig springa bättre genom s.k. POSE-running, en metod som används inom CFE. Men det har även varit en hel del teori, bland annat om programuppbyggnad. Inom konditionsidrotter brukar man traditionellt (och lite förenklat) börja med att bygga mängd (distans), sedan intensitet och avslutningsvis teknik. Inom CFE har man vänt på det. Här börjar man med tekniken, fortsätter med intensitet och sedan mängd.

Det har varit många intressanta tankar och mycket som har bekräftat det jag själv gör. En av de roligaste sakerna med kursen var att det var grundaren själv, Brian Mckenzie, som höll i allt. Jag hann få en del intressanta samtal med honom. Och förhoppningsvis kan jag även få honom att komma till Sverige inom en snar framtid.




3 kommentarer:

Sofie sa...

Åh, jag har också sneglat på det seminariet. Vill veta mer! Och ta hit karln så man får träffa honom. Ett seminarium i Stockholm - säg till så marknadsför vi det. Hela triathlonSverige (och alla andra konditionsnissar) borde väl vara intresserade. Go, go, go Magnus!

Ingmarie sa...

Bra att du är tillbaks! Stort GRATTIS till järnmannen i efterskott. Är full av beundran! "Min" gamla PT Micke är fantastisk! jag var en av hans första adepter i Halmstad. :-)
Flagga gärna om det blir föredrag om Pose i 08,a land. jag är själv framfotalöpare sen tidernas begynnelse och har äntligen hittat rätt sko i form av Newton. (Som dock inte riktigt är "Pose")

Magnus sa...

Ingmarie - Micke är grym. Som det ser ut kommer det att bli ett seminarium under våren. Jag återkommer när jag har datumen klara.