tisdag 30 augusti 2011

Kostdebatt

Idag har det varit debatt om låg kolhydratkost igen (t ex LCHF). Flera medier har rapporterat att flera av de studier som påvisar positiva effekter av den kosten (och som det ofta hänvisas till) är finansierade av köttindustrin. Det kanske är föga förvånande, men frågan är hur mycket vi vågar lita på resultaten då? Och vad ska alla de LCHF-förespråkare som ondgjort sig över att AXA och andra liknande företag finansierat forskning som - åtminstone delvis - ligger till grund för livsmedelsverkets rekommendationer, säga nu?

Förstå mig rätt, jag säger inte att LCHF-kost är fel. Jag säger inte heller att en kosthållning med mer kolhydrater är det. Jag tror på varierad och allsidig kost, vilket jag skrivit om tidigare. Det jag ogillar är den fanatism som jag ofta kan se hos vissa förespråkare av LCHF. Argumentationen blir ofta av typen "det här funkar för mig och då funkar det för alla". Kan man inte ta kritik, diskutera och även se eventuella brister i det man benhårt tror på, så anser jag att det är fanatiskt. Och jag tror att en alltför strikt kosthållning - särskilt när vi talar om extrema dieter eller kostråd - utan några som helst undantag är farligt i det långa loppet. Flera av dem kanske funkar som en "kur" eller ett sätt att "kickstarta" för att nå snabba resultat och bli mer motiverad att fortsätta. Men för alltid....?

Att påstå att det som är hett och trendigt nu är den enda rätta vägen anser jag väl vågat. Det finns mycket inom kosthållningen och den mänskliga kroppen vi inte vet något om idag. Dessutom kommer nya forskningsrön, trender på kostområdet kommer och går, nya råvaror introduceras osv. Jag är säker på att vi framöver kommer att finna saker som förändrar vår kosthållning åt det ena eller andra hållet. Kort sagt, jag hoppas att alla ska hitta sitt sätt att äta för att må bra. Min poäng är att det troligtvis kommer att se olika ut för olika personer.

4 kommentarer:

Om jag var din träningskompis sa...

Bra inlägg, har själv också följt den debatt som uppkommit i samband med uppgifterna om sponrade studier. Tycker det är viktigt att gemene man därute också funderar på vilka pengar som ligger bakom olika typer av "moderna" dieter.

Linda sa...

Klokt skrivet. Jag tror mycket på att riktig och bra mat är tillsatsfri mat och att kroppen har en förmåga att säga till vad den behöver just för tillfället men att den förmågan kan hindras av tillsatser vi (ofta omedvetet) gjort oss beroende av.

Tella sa...

Bra skrivet!

Katarina M-I sa...

Jag blir illa berörd av den agressiva attityd som finns bland många LCHF anhängare. Varför måste man försvara sin "diet" så hårt om man anser att det är den enda och rätta vägen?
Nej, som du skriver, kan man inte ta kritik och diskutera det man benårt tror på så är det fanatiskt.