tisdag 17 augusti 2010

Ät allt, men inte alltid!

Som personlig tränare och utbildad kostrådgivare får jag ibland människor att känna sig illa till mods när de ska bjuda hem mig på middag. Som om de är rädda för att visa vad de äter eller för att jag inte ska äta något av det som bjuds. Och visst, jag erkänner. Det här med kost är inte lätt, men det behöver inte vara så himla svårt heller. Håll det så enkelt som möjligt är mitt måtto.

Jag tror inte på dieter, bantningskurer och så kallade metoder. Jag tror heller inte att det finns mirakelkurer som fungerar för alla. Vi är alla olika och därför fungerar vissa kurer för somliga och för andra inte. Några mår bra av LCHF (Low Carb High Fat), medan andra mår toppen av att äta mycket kolhydrater (på sikt tror jag dock inte att en strikt LCHF-diet är nyttig, särskilt inte för personer som tränar. Många inser inte hur mycket kolhydrater som behövs för att kroppen ska orka träna hårt, speciellt när det gäller konditionsträning). Jag gillar inte heller att räkna kalorier: hur länge orkar man hålla på med det? Att bli av med sin övervikt handlar ju inte om snabba lösningar utan om att ändra sitt livsmönster. Att hitta ett sätt att sköta kost och motion som kommer att hålla i längden. En "lyckad" diet i två månader är ju ogjord om jag sedan går tillbaka till mina gamla vanor.

Jag tycker att tallriksmodellen är ett fantastiskt bra verktyg. Att balansera en normalstor tallrik med protein, kolhydrater och grönsaker är ett bra sätt att hålla koll på vad Du får i Dig. Uttrycket "Du är vad du äter" stämmer bra (även om jag inte alltid tycker att TV-programmet med samma namn är sunt). Äter Du dåligt mår Du dåligt. Om du tankar en bil med dåligt bränsle kommer bilen sluta att fungera. Det gäller kroppen också. Skräp in, skräp ut, helt enkelt!

Men det finns ingen mat som är "förbjuden": allt handlar om hur mycket och ofta Du äter onyttigheter. Om du vanligtvis äter allsidig och nyttig kost kommer en pizza eller bulle varannan vecka inte att spela någon roll. Och jag älskar god mat, bra viner, kanelbullar och choklad alldeles för mycket för att avstå från det. Så bjuder Ni mig på middag, bjud på vad Ni vill. Jag äter det mesta (vissa allergiska besvär undantagna), men jag kanske inte tar om av maten - hur god den än må vara!

1 kommentar:

Anna (Orka mera) sa...

Å vad jag känner igen mig! Folk tror att man bara äter sallad för att man är kostrådgivare. Min dotter hade ätit pannkakor hos en kompis och kläckt ur sig att pannkakor var godast med smör och socker, och "det tycker mamma också". Så hade hon fått frågan om hennes mamma verkligen åt sånt? Hallå, jag älskar pannkakor med smör och socker, jag älskar kanelbullar och äpplekakor. Men inte varje dag. Och inte köpe...