lördag 14 augusti 2010

Barn och träning

Efter att jag skrev och berättade om att min treåriga dotter hade sprungit med mig har jag fått en del frågor om träning för barn. Är det inte lite väl tidigt för henne att börja springa, när ska barn börja träna osv.

Jag tycker att barn kan börja träna när de är väldigt små - så länge det är lekfullt och de får göra det på sina egna villkor, de får absolut inte tvingas till det. Alla former av träning där den egna kroppens vikt används funkar - och räcker långt. Viktad träning tycker jag kan vänta tills kroppen börjar "växa klart". Tills dess tycker jag att man hellre ska fokusera på att ge barnet "rörelseglädje" och andra typer av "utmaningar" som gör att barnet växer, både fysiskt och psykiskt.

Barns hälsa är så viktigt, särskilt eftersom den är sämre idag mot för 20 år sedan. Idag är en alldeles för stor andel barn kraftigt överviktiga. Det är ju ohälsosamt i sig, men leder ofta också till andra sjukdomar som t.ex. diabetes. Jag tror på devisen att barn gör som föräldrarna gör inte som de säger. Barn som har ett ohälsosamt förhållande till mat och motion har ofta föräldrar med samma problematiska förhållande. Dåliga vanor är med andra ord "ärftliga". Därför kan barn heller aldrig beskyllas för sin övervikt: de gör ju bara som sina föräldrar, det är de som är "de skyldiga".

Att uppfostra barn är inte lätt, det vet nog alla föräldrar. Jag har brutit många av de "regler" som jag satte upp innan jag blev pappa, men de som handlar om mat och motion hör inte till dem. Både min fru och jag har från början varit benhårda på fasta mattider, mellanmål och nyttig mat. Och intresset för motion har kommit av sig självt, av att hon ser att vi båda tränar. Barn vill ju ofta göra precis likadant som föräldrarna. Min dotter har härmat mig när jag tränat hemma, vilket innebär att hon gjort "knäböj" ända sedan hon kunde gå och hon är en hejare på att stretcha! Men hennes huvudsakliga rörelseglädje finns i att sjunga och att dansa. Så i höst ska vi undersöka om det finns något forum där hon kan få utveckla detta under lekfulla former - på hennes villkor, förstås.

Inga kommentarer: