torsdag 26 augusti 2010

Är sverige på samma väg som USA?

Under semestern läste jag en oroande artikel i Svenska Dagbladet om problemet med sjuklig övervikt och dess kostnader. En undersökning är Colorado den delstat som hade minst andel "sjukligt överviktiga", något som antogs bero på den aktiva livsstilen hos innevånarna tack vare bergen osv. Men trots att Colorado ansågs vara hälsosammast är nästan var femte invånare sjukligt överviktig!!! Enligt undersökningen har 19,1 procent av befolkningen ett BMI som översteg 30 (som är gränsen för sjuklig övervikt). Den sämsta delstaten är Mississippi där 33,8 procent av invånarna översteg BMI-gränsen. Visst vet jag att de finns riktigt stora personer i USA, men att det var så illa trodde jag inte. Det är skrämmande att det är så utbrett och att problemet växer. Frågan är hur den amerikanska befolkningen hamnat där och om det finns en risk för att vi i Sverige går åt samma håll. Jag hoppas att det inte blir så, men då måste vi ta tag i problemen ordentligt. För redan nu rör vi på oss mindre, vår livsstil gör att vi äter mer snabbmat och halvfabrikat med dåligt innehåll. Och för att inte riskera att hamna i samma sits som USA måste vi börja med barnen: inför mer idrott och hälsa på schemat, kräv nyttig och näringsrik kost i skolan osv. Jag är övertygad om att det skulle ge effekt på barnens hälsa - och på deras övriga skolresultat.


PS. BMI-mätningar är ett väldigt trubbigt verktyg att arbeta med på individnivå, men när en hel befolkning mäts i jämförande syften ger mätningarna rättvisa resultat. DS

Inga kommentarer: