tisdag 3 augusti 2010

Strumpor

När man springer är det viktigt att ha bra och sköna strumpor. Vilken modell och varumärke är individuellt, liksom tjocklek och höjd på skaftet. Jag vill ha strumpor som andas bra och är ganska tunna förutom på känsliga partier (häl, trampdynor och tår) där de bör vara förstärkta. Så här på sommaren vill jag att de ska vara korta men ändå gå ovanför skorna, är de kortare får jag ofta in grus och små stenar. Och sånt irriterar mig och gör att jag måste stanna för att ta bort dem. Ibland använder jag kompressionsstrumpor när jag springer långa distanser, men oftast använder jag dessa EFTER ett sådant pass för att få en snabbare och bättre återhämtning i vaderna.
.
Det finns en mängd olika märken som tillverkar strumpor och jag har provat ganska många av dessa. Vissa har passat mig bra och andra inte alls. Som jag tidigare skrivit om träffade jag Annie och Linnéa Wennergren, från GoCoCo, på Göteborgsvarvets mässa tidigare i år och fick ett par strumpor på prov. Sedan dess springer jag i GoCoCo-strumpor så ofta jag kan. Förutom att de har allt det jag kräver av mina löparstrumpr är de snygga och annorlunda med alla sina starka färger. Att tävla i ett par färglada stumpor är helt klart ett sätt att muntra upp sig! Numera tävlar jag alltid i ett par färgglada strumpor, på något sätt måste jag få liva upp mig.
.
Ps. GoCoCo har även kompressionsstrumpor som jag gillar, men storlekarna på dem har varit i skostorlek och inte i vadomfång. Du kan ju ha en stor fot, men en liten vad och tvärtom. Enligt GoCoCo kommer detta ha åtgärdats i den nya kollektionen.

Bilden är lånad från GoCoco.

Inga kommentarer: