söndag 8 augusti 2010

Pulsskolan

Som ni vet arbetar jag mycket med konditionsträning och när jag gör det använder jag pulsen som hjälp för att styra mig själv och mina kunder. Därför tänkte jag att jag skulle ha en lite pulsskola här på bloggen. Hur använder du pulsen när du tränar och varför. Så här kommer den första delen.

Varför pulsbaserad träning?

Att träna med pulsen som vägledning är ingen modefluga. Redan 1982 lanserade Polar den första trådlösa pulsklockan för träning. Sedan dess har pulsklockan blivit en vän för livet för många, ett nödvändigt hjälpmedel för att få ut så mycket som möjligt av varje träningspass.

Tidseffektiv träning

Genom pulsstyrd träning kan Du få ut det Du tänkt Dig av Ditt träningspass. Ett friskt hjärta ljuger inte. Om Du lyssnar på Ditt hjärta kan Du variera intensiteten och på så vis kan träningspassen ge olika effekt och göra Din träning mer tidseffektiv.

Säkerhet

Om Du lär känna Din puls kan Du tidigt få signaler på om något inte står rätt till i Din kropp. Vet Du vilken vilopuls Du har kan Du exempelvis se om Du är på väg att bli sjuk eller övertränad och minska risken för en lång sjukdoms- eller skadeperiod. En van pulstränare ser också tecknen under träningspasset, som att ha svårt med återhämtningen eller problem att komma upp i hög puls.

Motivation

Tillsammans med drivkraft är motivationen en grundförutsättning för att Du ska lyckas med det Du föresatt Dig. Människor motiveras av olika saker, så det gäller att ta reda på vad som motiverar just Dig. Bra musik i lurarna under träningspasset är ett sätt. Att se förbättringarna i form av pulsmätarens siffror är ett annat. En lägre vilopuls talar om att Din kondition förbättrats. Kan Du dessutom hålla en högre fart med mindre ansträngning (lägre puls än tidigare) går träningen framåt.

Inga kommentarer: