söndag 30 maj 2010

Kostutbildning

Den här helgen har det varit avslutning på kostrådgivarutbildningen. Nu är det bara hemtentan kvar, sen är jag licencierad kostrådgivare - om jag klarar tentan, alltså. Förutom kostkunskap har vi också lärt oss att "coacha", vilket ju är lika viktigt för att kunna omsätta kunskaperna i praktiken.

Även om mycket varit sånt jag läst tidigare, har jag lärt mig mycket av att få gå in lite djupare i ämnena. Kursen var också lite av en bekräftelse på att många av "mina gamla tankar" om mat fortfarande gäller. Alltså, vad är det egentligen i allt vi stoppar i oss? Många livsmedel innehåller väldigt mycket - oftast helt onödiga - tillsatser. De flesta tillsatser innebär bara fördelar för producenten eftersom de är billiga och gör att varan håller längre. Men ur konsumentens synvinkel kan man ju fråga sig varför vi tycker att vi behöver varor som håller i evighet och vad alla dessa tillsatser gör med våra kroppar. Många gånger finns det ju alternativa livsmedel som har bättre innehåll - utan att kosta mer. Så frågan är varför vi fortsätter att köpa dåliga varor?

Jag tror att det handlar om gammal vana och en del lathet: - Hur noga är du med att läsa innehållsförteckningen på de livsmedel du handlar? Ett kursmoment handlade om just detta. Gruppvis var vi ute i affärer och kollade in innehållet i olika livsmedel. Nyttigt. För det finns inga genvägar. Jag lärde mig t.ex. att långa hållbarhetstider inte nödvändigtvis beror på tillsatser. Fazer's ekologiska råghalvor, till exempel. Färskt bröd med en hållbarhetstid på ca 6 veckor låter ju oroväckande. Men de innehåller inga tillsatser. Hållbarheten beror på att de är bakade på surdeg och förpackade på ett nytt och snillrikt sätt (någon slags gas tillförs). Om just detta, att veta vad som är vad i livsmedelsdjungeln, handlar boken "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson (2009). Jag har bara hunnit läsa delar av boken, men det är skrämmande läsning. Nyttig, men skrämmande.



Hur som helst var den avslutade kursen både bra och givande. Känns kul att ha fått ännu ett redskap för att hjälpa mina kunder att nå sina mål.

2 kommentarer:

Natalie sa...

Hej! Jag håller på att söka till universitet nu och jag undrar vad det är för kostutbildning du har gått?

Magnus sa...

Hejsan, jag har gått The Academys Lic. Kostrådgivare. Det finns en hel del utbildningar inom kost på universiteten, vad är ditt mål med utbildningen?