torsdag 27 maj 2010

Tankar

I senaste numret av SATS medlemstidning finns en krönika av f.d. simmerskan Louise Karlsson. Krönikan fick mig att tänka på hennes medverkan i SVT:s "Mästarnas Mästare", särskilt finalen. Hon var så fantastisk duktig hela tävling igenom och jag hoppades att hon skulle vinna. Missförstå mig inte, Armand var också bra rakt igenom och en mycket värdig vinnare. Men jag tycker att det är tråkigt att tävlingen avgjordes - åtminstone delvis - på att tävlingsledningen hade dålig koll. Jag tänker på delmomentet där de tre tävlandens vilopuls stod i fokus. Om jag förstått det hela rätt (medias rapportering) har Louise en ofarlig hjärtåkomma som gör att hjärtat har svårt att komma ner i låga pulser. Tävlingsmomentet gick ut på att vilopulsen mättes innan de fysiska grenarna började, deltagarna jobbade sedan upp en hög puls. Den som sedan snabbast kunde komma tillbaka till den ursprungliga vilopulsen vann.

Problemet var att deltagarna fick vila ganska länge innan tävligen startade, innan de tog vilopulsen. Men när det var gjort tyckte tävlingsledningen att Louise hade alldeles för hög vilopuls att komma - en hög puls skulle vara en fördel här - så hon fick vila igen. Trots att det uppmätta pulsen troligen var hennes rätta vilopuls. Som det nu blev var hennes ingångsvärde i tävlingen ett värde hon fick kämpa sig till under lååång tid och därför omöjligt att uppnå i tävlingsmomentets slutskede. Om hon tävlat på samma villkor som alla andra är jag säker på att det varit hon och Armand i finalens sista deltävling. Och där hade det varit helt öppet....



Bilden lånad från http://www.svt.se/

Inga kommentarer: