lördag 23 juli 2011

Cykling och Hornsjön runt


Som ni förstått är det ganska mycket träning för min del just nu. Igår körde jag ett ordentligt cykelpass bestående av fyra tempointervaller - eller fyra varv - á 2,2 mil. Här på ön är det ganska intressant att cykla dessa intervaller för varje varv kan se väldigt olika ut för vinden har en tendens att ändra sig från en sekund till en annan. På det första varvet hade jag medvind större delen av sträckan och det känns ju alltid bra. När jag sedan gav mig ut på andra varvet hade jag en känsla av att det skulle gå fort med medvind och allt. Men då hade vinden vänt, så istället hade jag motvind stora delar av banan. Och så fortsatte det. Nya förutsättningar på varje varv. Bra träning eftersom jag aldrig kunde slappna av helt utan var tvungen tänka till lite.

I morse hade jag lätt stumma vader och tanken på att springa Hornsjön runt, ett lopp på 5,5 eller 11 km, var inte särskilt lockande. Men sent på eftermiddagen drog jag mig ändå mot Pensionat Hornsjön och starten för loppet. Jag hade bestämt mig för att springa 11 kilometer som ett träningspass (snabbdistans). Efter lite uppvärmning kände jag mig fortfarande stum i benen, men när starten gick hamnade jag så att jag kunde ta rygg på några stycken som höll ett ganska bra tempo. Vi avverkade den första kilometern på 3.39 minuter, vilket egentligen är för snabbt för mig. Men jag höll i och tänkte att farten skulle sänkas när vi kom ut i skogen. Det gjorde den också, men de fyra första kilometrarna avverkades på under fyra minuter per kilometer. Trots det kändes kroppen okej. Hornsjön runt går till stor del på stigar i kohagar och skogen. Vissa partier var lite steniga och en del väldigt leriga, men på det stora hela var banan väldigt fin. De sista två och en halv kilometrarna består underlaget av mjuk sand och det sög ordentligt i benen. Men ganska snart hörde jag hejarop och insåg att målet var nära. Jag lyckades lägga på en liten spurt och gick i mål på 46.34 minuter. Jag är väldigt nöjd!

Inga kommentarer: