onsdag 27 juli 2011

Öland från söder till norr


Under mina år här på Öland har jag funderat på att cykla ön från norr till söder (eller tvärtom), alltså mellan fyrarna Långe Jan (i söder) och Långe Erik (i norr). Men av någon anledning har det inte blivit av. Antingen har vi bara varit här någon enstaka vecka eller så har jag haft fullt upp med att bygga på huset. Men nu tyckte jag att det var dags, särskilt som det skulle bli ett bra träningspass inför triathlontävlingen Kalmar om en dryg vecka.

Sagt och gjort. I morse körde jag och frun ner till Ölands södra udde. Även fast jag har varit på Öland regelbundet de sista elva åren så har jag aldrig varit söder om Färjestaden, så det var roligt att se ön från en annan sida. På södra udden släppte frun av mig för att åka vidare till Kalmar för att storhandla och gå på IKEA: - jag är SÅ ledsen att jag skulle cykla och inte kunde följa med... Not!

Jag valde att cykla norrut på den östra vägen där det är mindre trafik. Snabbt märkte jag att borde varit smart (eller kanske lat) och valt körriktning efter hur vindarna låg över ön idag. För redan från början märkte jag att det var motvind som gällde på det här passet. Men det ger ju bara lite extra träning - eller hur!?

Jag trampade på, benen kändes pigga och kilometrarna försvann under mig. När jag började närma mig 80 kilometer var det dags för en liten fika - det hör ju faktiskt till när man cyklar långt. Första ställe som såg trevligt ut var Ölands Boulehall Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om det tidigare, men de hade gott kaffe och goda våfflor.

Efter fikat fortsatte jag att trampa och efter någon mil började jag känna igen mig. Det var fortfarande mot eller sidvind, men det gick ganska ok. När jag sedan svängde ut på den "vanliga" vägen kom väggen: kraftig motvind rakt framifrån. Nu blev det tungt, men med endast fyra mil kvar kändes det överkomligt. Nu tog jag det i korta mentala etapper. JAg fokuserade först på att ta mig till Källa, sedan Löttorp, Böda, Byxelkrok osv. för att slutligen komma till Ölands norra udde och fyren Långe Erik. På det sättet kändes det inte så långt till nästa mål. När jag lade mig i gräset vid fyren och pustade ut hade jag kört 15 mil. Och jag är väldigt nöjd: ett av mina planerade äventyr på ön är avklarat. Vi får se vad nästa blir....!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magnus!

Kul och inspirerande blogg du har med en bra blandning av träning och kost. Gillar ffa att du verkar ha en sund inställning till mat, dvs inga förbud eller kortsiktiga dieter utan vanlig mat i lagom mängd.
Tittar även in på din frus matsida ibland och den är också mycket trevlig :o)

Jag har en fråga kring pulsbaserad träning som jag hoppas du kan och vill svara på? :o)
Jag tänkte försöka bli duktigare på att använda min pulsklocka och träna i de olika pulszonerna, och undrar hur du beräknar vilken arbetspuls du ska ha vid en viss procent?
Tar du med din vilopuls i beräkningen (Karvonens uträkning) eller tar du bara den procent du vill träna på x din maxpuls (220-ålder eller 210-0,5xålder)?
Det blir ju en viss skillnad på arbetspulsen beroende på vilket räknesätt man använder?

Med vänliga hälsningar
Mia

Alexander sa...

Det låter som en riktig bra genomkörare inför Kalmar. Hoppas vi ses nånting när det väl är dags för race. Vad siktar du på för tid totalt och på de olika grenarna?

Magnus sa...

@ Anonym - Vad roligt att du blir inspirerad av min blogg. Jag tänkte svara på din fråga i ett inlägg på bloggen så håll koll, det kommer upp när som helst.

Magnus sa...

@Alexander - Jo den kändes bra men var ändå återhämtad dagen efter. Imorgon lördag blir det sista långa löppasset. Tänkte jogga mig runt Ölandsmaran. Jag känner att jag är för dåligt förberedd för att sätta några tidsmål. Mitt mål är att ta mig runt och få en känsla för distansen. Hur ser dina mål ut för loppet? Tror absolut att vi kommer ses i Kalmar.

Alexander sa...

Sub 10 är ett mål som jag känner att jag måste klara. Men jag hoppas ändå på ett antal minuter bättre än det. Du kommer förmodligen ändå att dundra förbi mig på cyklingen :)