måndag 25 juli 2011

Plus eller minus på hälsokontot

Jag har haft en härlig dag idag. Den började med att jag klämde ur mig en artikel på ca 4500 tecken. Sen blev det långsimning, 3500 m i bassäng med våtdräkt. Jag är ju ute i senaste laget med simningen och att börja simma in våtdräkten två veckor innan loppet är på tok för sent, men nu blev det så. Och det gick väldigt bra.

När vi kom hem igen var hemma igen drog jag och E igång med bullbak, jag är grym på att baka bullar. Och att baka eller laga mat med E är alltid lika spännande och kul, även om allt tar lite längre tid och hon har sin bestämda åsikt om hur vissa saker ska göras.

Min plan var att passa på och städa lite när degen jäste, men hon hade andra planer. "Pappa kan du hjälpa mig att sätta på mig skorna" hör jag från hallen. När jag kommer dit hade hon plockat fram löparskorna. När jag frågade vad hon ville göra sa hon "träna" som att det var självklart. Med skorna på och på väg ut vände hon sig om och sa "kom då, jag vill ha någon att träna med". Så det var bara att följa med ut och genomföra vårt första PT-pass tillsammans. Det blev marklyft kombinerat med löpning och sedan lite olympiska ringar. Hon gör riktigt fina marklyft.

När vi var tillbaka vid bullbaket funderade jag lite på det här med plus och minus på hälsokontot. Jag kan ju inte ärligt säga att bullar är nyttigt, även om jag skulle vilja. Jag är en riktig "sucker" för kanelbullar (och frun har ett toppenrecept med både kanel och kardemumma). Men att äta en bulle då och då spelar faktiskt inte någon större roll. Speciellt inte om man tränar ganska mycket. Ibland måste man även tänka på själen lite. För mig gör en bulle, vid rätt tillfälle, själen glad.


Efter avslutat bullbak blev det ett brickpass, dvs. att kombinera två grenar och öva övergången mellan dem. Idag blev det cykel och löpning. Just övergången från cykel till löpning kan vara väldigt otäck om man inte är van. Benen är väldigt stumma efter cyklingen, så det är svårt att få till ett bra löpsteg. Till dagens träningspass hade jag satt på de nya tävlingshjulen som jag fått låna för att testa på Kalmar Triathlon. Det är ett par Easton 90 mm karbonhjul och de är så sköna att köra på. Frågan är om jag kommer kunna skiljas från dem efter tävlingen.

3 kommentarer:

Emelie sa...

Bullar är självklart ett plus på hälsokontot :)

Ingmarie sa...

Vilken fin blogg du har! Här ska jag hänga ofta! Och visst behöver man hela tiden fylla på sitt plus-konto. med bullar, massage, biobesök, glas eller vad det nu är man gillar. :-)

Magnus sa...

Emelie - Visst är de ;)

Ingmarie - Tack så jättemycket, kul att du gillar den.