tisdag 5 juli 2011

Skönt cykelpass, men katastrofal simning


Jag och min nya cykel börjar lära känna varandra mer och mer. Dagens pass var skönt, men jobbigt. Tanken var att göra runt nio mil, gärna med lite insprängda intervaller, och det blev det. Började med vinden i ryggen och det kändes väldigt lätt. Jag fick hålla igen under uppvärmningen men sen kicka jag igång. Det blev två mil i högt tempo sedan fortsatte jag med tio minuters tempo intervaller resten av träningen. Nog för att jag veta att jag brukar ha lätt för cyklingen men idag gick det nästan för lätt. I intervallerna kunde jag nästan hålla samma tempo som när jag tävlade förr. Med tanke på att jag inte har mer än 8 cykelpass i år så är jag lite förvånad att kroppen svarade så bra som den gjorde idag. Hur som helst riktigt skönt att få den känslan med tanke på att det bara är en månad kvar till Kalmar Järnmannen.

Då är jag mer orolig för simningen som varit ett problem då min axel strulat mycket. Nu känns det som att den fungerar ok, men jag har ju ingen vana och teknik. Och igår var kanske inte den bästa dagen att ta sitt första simpass utomhus på: det gick närmare en meters vågor i havet! Visst en meter låter inte så mycket, men när man simmar känns det. Vet inte hur länge jag höll på, men jobbigt var det. Jag hoppas få till det innan Kalmar - jag har ju faktiskt en HEL månad på mig ;)

I morgon är det dags att åka från Öland ett tag. Först ska jag träffa lite kunder i Stockholm och sedan far jag vidare till Åre där jag ska springa upp för någon kulle som visst kallas Åreskutan....? Jag ska alltså springa löpetappen för ett lag på Åre Extreme Challange. Det som lät så bra för några veckor sedan, känns som en något mindre bra idé idag. Vad tänkte jag på egentligen? Rent planeringsmässigt ligger inte tävlingen så bra, med tanke på både andra tävlingar och semestern med familjen. Men det lät ju så roligt - om man nu kan tycka det är roligt att springa uppför Åreskutan (har ni sett hur hög den är?). Jaja, har jag nu lovat det så är det bara att köra på. Och det ska bli både utmanande och roligt.

8 kommentarer:

Ulrika Thoors sa...

Du e verkligen en kämpe!!! Blir avis på din form ;0) Hojta till om du behöver rehabtips för axeln! kramis

Ulrika Thoors sa...

Du e verkligen en kämpe!!! Blir avis på din form ;0) Hojta till om du behöver rehabtips för axeln! kramis

Magnus sa...

Tack så mycket Ulrika, det kan komma att behövas om det inte blir bättre. Hur går allt för dig, det börjar väl närma sig. Kram

Alexander sa...

Det skulle vara skoj att köra något cykelpass ihop inför Kalmar. Är du game på det?

ulrika Thoors sa...

Var nogrann med att träna serratus anterior + trapezius nedre del (superviktigt kraftpar för axelleden) + rotatorkuffen. Se till att inte bli för stark i inåtrotation i förhållande till utåtrotation i axelled. Subscapularis, kan ställa till det om den blir för stark nämligen..

Det e bra med mig.. Stor och rund.. Saknar träningen så här på semestern. Mina benhinnor ställer till det så kan ej powerwalka som tänkt =/..

Stor kram till dig!!

Marie sa...

Åreskutan...och jag som tycker att Högdalstoppen är extremt jobbig! : ) Lycka till!
Jag har delat länken till din blogg på min Facebooksida med uppmaningen att läsa!

Nu ska jag cykla till Ågesta för att springa 9 km.

Ha det gott och hälsa familjen!

Magnus sa...

Hej, ja det kommer bli tufft imorgon och jag är väldigt nervös. Men samtidigt ser jag fram mot naturupplevelsen.

Tack för att du delat med dig av bloggen, jag blev väldigt glad och förvånad att både du och Malin hade hittat hit.

Marie sa...

Faktiskt var det genom Trosa Stadslopp som var länkat till LFA och där fanns du! Skvallrade förstås till Malin... ; )

Har fått en inbjudan till Kalmar nästa vecka och funderar på att kanske åka dit och även springa Victorialoppet. Måste fixa med barn och hund men kanske.. : )

Ta det försiktigt!