söndag 9 oktober 2011

Algarve halvmarathon


Solen fortsätter att skina på oss här i Portugal. Igår t0g vi farväl av ett gäng resenärer för att några timmar senare hälsa nya välkomna. Det är alltid lite jobbigt att säga hej då när en vecka tar slut. Det finns alltid vissa resenärer som jag hinner lära känna ganska bra på en vecka och sen är det ju även ledare som åker hem. Samtidigt är det förväntansfullt: vad är det för nya gäster som kommer den här gången?


Idag tog jag med mig ett gäng på ca 35 personer och åkte för att springa Algarve marathon, halv marathon eller mini marathon (6 km) i Faro. Som jag tidigare nämnt är det väldigt varmt här, runt 30 grader, så jag var lite orolig för hur det skulle gå för alla. Men med facit i hand kan jag säga att det gått jättebra, alla kom i mål och mår bra. En tjej genomförde sitt första marathon - vilken bedrift i denna värme! Själv sprang jag halvmaran utan prestationskrav. Det blev en trevlig runda. De första fem kilometrarna gick väldigt bra, men sen fick jag krampkänningar i magen och var tvungen att sänka tempot. Kramperna släppte inte förrän vid 17-18 kilometer, men då kunde jag springa på igen. Jag tror att kramperna kom sig av att jag drack lite för mycket innan loppet. Även min träningsmängd förra veckan kan ha spelat viss roll. Hur som helst gick jag i mål på 1.40 efter lite missförstånd om var målgången egentligen var. Nöjd med rundan ska jag nu gå och lägga mig vid poolen och sola.


Inga kommentarer: