fredag 14 oktober 2011

Surf's up!


Vilka sköna veckor detta har varit, fulla av träning och underbara människor. Det finns mycket att minnas när vintern är som kallast hemma i Sverige. Ett av de minnen jag kommer hålla fast i är min och Kinnas surfingutflykt i tisdags. Vi hade lyckats få en hel dag ledig. Det är inte så vanligt här på campen då schemat är fullspäckat hela dagarna, varje dag. Men i tisdags hände det och vår plan var att åka till Lagos och surfa. Vi hade bokat tid på en surfskola klockan 9.20 och åkte förväntansfulla i hyrd bil strax efter sju. Båda hade vi provat surfing någon gång för många år sedan, men nu skulle det ske ordentligt. På skolan välkomnades vi som "the Sweds" och alla våra fördomar om surfare slog in när ägaren hade stora rastaflätor och såg ut att vara plockad ur gamla kultfilmen "Point Break". Alla på skolan var väldigt trevliga. De flesta var där för någon veckas surfande och var lite skeptiska till oss som bara skulle vara där en dag eftersom det tar längre tid än så att lära sig surfa. Efter att ha fått våtdrakt och bräda packade vi in oss i bilar för att åka till dagens "surfspot". På plats började vi med lite teori om om säkerhet och vattnets rörelser. Därefter var det instruktioner om hur vi skulle "ta vågorna" och sen var det bara ut och omsätta instruktionerna i praktiken. Många gjorde några vågor och vilade lite innan de tog några till, men jag och Kinna körde på ganska hårt. Vi körde våg efter våg utan särskilt mycket vila emellan och de fick tvinga upp oss för äta lunch. Innan dagen var slut tog vi båda "gröna vågor", dvs. att vi tog vågen innan den "bröt". Detta var bland det roligaste jag gjort på länge. Jag har varit "hög" på den dagen hela veckan och kan inte vänta på nästa tillfälle jag får att surfa.




Inga kommentarer: