söndag 7 mars 2010

Portugal


Förra veckan var jag i Portugal och jobbade som föreläsare och instruktör för Springtime Travel. De arrangerar träningsresor flera gånger varje år, bland annat till Monte Gordo i Portugal. Det var första gången jag var med på en sådan resa och det var väldigt givande och oerhört stimulerande att få träffa människor som var motiverade att träna och utveckla sin träning.

Deltagarna hade minst sagt, varierande förkunskaper och det förvånade mig. Jag hade kanske trott att många skulle vara sådana som tränar väldigt mycket, men faktum var att de flesta var glada motionärer. Där fanns allt från dem som ville börja lära sig springa och komma igång till - ett fåtal - elittränande. Detta fick mig även att reflektera över några saker. När man åker iväg på träningsläger ökar man nästan alltid träningsmängden. Frågan i det här fallet är vilken ökning som är nyttig och när den kan bli farlig. Några av deltagarna gick från en normal löpmängd på två-tre mil per vecka till att - i vissa fall - springa runt tio mil denna vecka. Normalt brukar man rekommendera en ökning på tio procent per vecka.

Så är det då farligt att öka så mycket som vissa av deltagarna gjorde under veckan i Montegordo? Ja, i vissa fall kan det nog finnas risk för att skador uppstår. Men en stor - och avgörande - skillnad är att på ett träningsläger är träna, äta och sova det enda Du gör. Det innebär att kroppen återhämtar sig snabbare än hemma där man har jobb, familjeliv och allt annat runt vardagen att tänka på. Så nej, farligt behöver det inte vara att öka löpmängden så fort, men jag tror att det är väldigt viktigt att dessa motionärer uppmärksammas på att kroppen behöver en ordentlig vila från träningen, dvs. i flera dagar, eftersom kroppen är så nerkörd efter en sån här intensiv vecka.

Inga kommentarer: