söndag 20 juni 2010

Hälsa eller prestation.....?

Ni kanske undrar över bloggens underrubrik: "Träning för hälsa och prestation"? Är inte det det samma sak? Nej, jag tycker inte det. Ofta är prestationsträning, dvs. tävlingsinriktad träning, inte särskilt hälsosam. En person som tränar för att högprestera balanserar ofta på gränsen till vad de klarar av och belastar kroppen mer än vad som alltid är nyttigt. Detta, vill jag påstå, är inte det bästa för hälsan. Visst ger denna träning hälsosamma effekter, men den medför också skador och sjukdomar. Tränar du enbart för hälsans skull finns det ingen anledning att pressa kroppen till det yttersta. Du behöver inte träna flera pass om dagen, 5-6 dagar i veckan. Det räcker gott och väl med 2-3 pass i veckan och att ta tillvara alla tillfällen till vardagsmotion.

Som personlig tränare försöker jag vara noga med att förklara detta genom att först och främst ta reda på vad och förväntar sig av sin träning (och mig). Men min egen träning är absolut prestationsintriktad eftersom jag också tävlar. Någon träning för hälsa är det alltså inte frågan om i mitt fall, men den är helt klart både bättre och "hälsosammare" än om jag skulle ligga i soffan och titta på TV varje dag.

Inga kommentarer: