lördag 30 oktober 2010

Trapp-SM (för galningar....?)

Ibland dyker det upp mer eller mindre galna tävlingar, idag går en sådan av stapeln. Trapp-SM eller "Försten upp" som tävlingen heter går ut på att springa upp för alla trappor i Stockholms Skatteskrapa. Den innebär 24 våningar eller 436 trappsteg. En helt galen tävling alltså, men så rolig.

Jag kunde tyvärr inte ställa upp och tävla själv eftersom jag är i Portugal och jobbar men jag lyckades istället få en av dem jag tränar att köra. Med fyra veckors förberedelse lyckades Musse ta sig upp på 2.12 minuter vilket jag tycker är bra. När jag skriver detta vet jag ännu inte vem som vann och på vilken tid men jag kan lova att alla som sprang hade ordentligt med mjölksyra i benen efter loppet.

Trappträning är en väldigt bra motion som man kan göra både gåendes och springandes beroende på hur tränad du är. När du tränar i trappor arbetar du ordentligt med benmusklerna och du kan lätt få upp pulsen för att få en bra hjärtträning. Om du är överviktig kan detta vara en bra typ av intervallträning. Men se först till att du har kommit igenom grundträningsperioden innan du börjar med dessa intervaller. Om du är löpare så är trappor en utmärkt styrketräning för benen och bålen.

Inga kommentarer: