söndag 18 september 2011

Lidingöloppets sista mil


Det är fascinerande hur kroppen anpassar sig till olika saker. Idag var jag ute och sprang sista milen på Lidingöloppets bana tillsammans med en god vän som ska springa den 30 kilometrarna för första gången nästa helg. För några år sedan tyckte jag att den banan var hemsk, men numera tycker jag att den är underbar. Visst, idag var jag inte där för min egen tränings skull. Och visst var farten en helt annan, men inte mycket lägre än den jag höll för några år sedan.

När du tränar kan det vara svårt att se din egen utveckling om du inte mäter den med jämna mellanrum. För löpning kan du till exempel göra ett testpass varannan månad. Hur långt testet är spelar ingen roll, det vill säga om det är tre eller fem kilometer. Huvudsaken är att du springer samma runda vid testtillfällena och att du tar i allt du kan vid testtillfället. Det går att skapa liknande och anpassade testpass för andra typer av träning. Det behöver inte - och ska inte - vara krångligt. På det här sättet ser du enkelt vilka resultat dina ansträngningar ger och det i sin tur ger energi för att fortsätta.

Tillbaka till Lidingöloppet. Jag har bestämt mig för att inte springa loppet nästa helg. Jag ska istället gå på en workshop i POSE-running, en metod som jag jobbat mer eller mindre med under ganska lång tid nu. Först läste jag mig till kunskapen och efter min Crossfit Endurance-utbildning är jag även certifierad inom tekniken. Nu kommer metodens grundaren, Dr Nicholas Romanov, till Stockholm för att hålla två dagars workshops. Den ena är oturligt nog samma dag som Lidingöloppet. Men det gör inte så mycket. Jag har inte känt något stort sug efter att tävla - även om jag erkänner att jag blev lite sugen när jag igår såg alla löparna i Stockholm Halvmarathon. Dessutom var jag så stolt över alla mina kunder och vänner som sprang och gjorde fantastiska resultat. Grattis till Er och alla andra som genomförde loppet.

Men att välja workshopen före Lindingöloppet var inget svårt val. Jag har länge velat gå en kurs för Dr Romanov. Dessutom får jag resten av dagen till att umgås med familjen. Det är ju sista helgen hemma innan jag åker till Portugal i två veckor. Och där ska jag faktiskt springa ett halvt marathon.

2 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Då ses vi där! Passar också på att se över löptekniken, nu när jag ändå inte kan springa 30 km för mitt envisa löparknä. Ska bli hur spännande som helst!

Magnus sa...

Hejsan Anna, cad roligt att du oxå ska dit. Jag kommer ta bilen ut om du behöver skjuts, hör av dig i så fall.