söndag 25 september 2011

Möte med Mr POSE




Medan många andra laddade för Lidingöloppet i lördags var jag och ett gäng andra på väg till Bosön för att träffa mr POSE, Dr Nicholas Romanov. Jag hoppades på många teknikövningar och få tips om olika sätt att lära ut POSE på. I korta drag kan man säga att POSE är en teknik som är sprungen ur fysik och biomekanik. Ren vetenskap, alltså. Löpningen ska hela tiden utgå från The Pose som är en ställning där vi står på ett böjt ben med den andra foten uppdragen under rumpan. Från den ställningen ska vi bara falla framåt för att sedan åter komma till the pose. Det ska användas så lite muskelkraft som möjligt. Istället ska gravitationen användas för att ta sig fram.


På vägen ut till Bosön hade jag hämtat upp Micke som gått en clinic för Romanov tidigare. Han berättade att det var en väldigt speciell man. Och det var det. Under clinicen skrattade dr Romanov nästan hela tiden, åt sig själv eller åt oss deltagare. Och när han inte skrattade skällde han ut oss. Inte för att vara elak utan för att han så gärna vill att vi alla ska lära oss att springa. För tänk inte ens tanken att "alla kan väl springa?". Nej, löpteknik är en egenskap som vi måste träna på hela tiden.


Efter teorilektionen var det dags för praktik. Först filmades vi en och en. Sedan följde massor av övning och olika drillar för att lära sig tekniken. Det märks tydligt att Dr Romanov brinner för detta. Han kan hålla på hur länge som helst och kan nästan bli lite arg och frustrerad när någon inte förstår vad han menar eller klarar av att göra det han vill. Jag gillade verkligen att han gav individuella råd och tips, det gjorde att alla kunde utvecklas där det behövdes. När vi var klara med övningarna var det dags att bli filmade igen. Sedan gick vi för att titta på filmerna. Snacka om att det var skillnad mellan första och andra tagningen. Vid första var det ingen som var i närheten av rätt teknik, men vid den andra tillhörde jag dem som fick beröm för att vi hade rätt teknik. Jag växte nog några cemtimeter!







5 kommentarer:

Anonym sa...

vad roligt Magnus! Kan du lära mig nya drillar nu? Jag övar flitigt ska du veta. Till och med när jag går övar jag :-)

Magnus sa...

Jag lovar att jag har mycket nya roliga saker. Jag vet att du övar och står i och det kommer ge resultat.

Millis sa...

Åh, jag ser fram emot att få sätta igång med dig nu när vi snart båda klarat av utlandsvistelser :-)

/Camilla

Magnus sa...

Millis - Ja det ska bli kul att köra igen. Har du haft det bra?

Millis sa...

Galet bra :-)