måndag 21 februari 2011

Vackra Öland



Det blev ett par sköna dagar på Öland. Jag måste säga att jag gillade Öland på vintern. Lugnet och tystnaden var underbar, sista natten sov jag nästan tolv timmar! Jag kommer inte ihåg sist jag sov så länge. Och lite bortskämd blev jag också. Halvvägs från Stockholm i tisdags eftermiddag ringde våra Ölandsgrannar och undrade om jag ville ha middag när jag kom fram. Snacka om att vi har bra grannar!

De här dagarna var verkligen vad jag behövde. Även fast jag jobbade en del på huset hann jag ta det lugnt och springa ett långpass på onsdagen: 29 kilometer på vintriga Ölandsvägar, en härlig runda. Men jag gjorde misstaget att springa med vätskeryggsäck i 15 minusgrader och det funkade inte så bra. Vattnet frös. Så jag sprang de första 17 kilometrarna utan vätska, sen hittade jag en kiosk och kunde köpa dricka.

Under löpningen funderade jag en del på varför träningen gått så trögt de senaste veckorna och hur jag ska hantera det. Visst ser jag orsaker. H´s död, för mycket arbete och för lite sömn blir till slut för mycket. Alla råkar vi ut för tyngre perioder där träningen inte känns så bra och rolig. Detta är helt naturligt, både i längre träningsupplägg och på enskilda tävlingar. Så om vi vet att dessa perioder kommer är det bästa vi kan göra att förbereda oss för dem så att vi vet hur vi hanterar dem.

För mig hjälper det att testa nya träningsformer. Eller att ta några dagars träningsvila, träffa människor som ger mig energi och göra saker jag blir glad av. När det gäller dippar på enskilda träningspass eller lopp testade jag en - för mig ny - metod inför förra årets Lidingölopp. Det går ut på att skapa sig ett mantra, något som fylls med ett positivt värde. Själv använde jag tre meningar som talade om vilket tillstånd jag var i: "Jag är lätt, jag är stark, jag är snabb". Så fort det kändes tungt och de negativa tankarna gjorde sig påminda rabblade jag dem. Det funkade hur bra som helst. För tävling och träning handlar ju lika mycket om det mentala som om det fysiska. Så glöm inte bort att träna knoppen när Du tränar kroppen!

2 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Det var när jag glömde mitt mantra som maken slog mig med 34 sekunder på förra årets lidingölopp. Jag fick negativa tankar och trodde inte jag skulle orka. Jag VET att mantrat hade fixat det. I min version: SNYGG, SNABB, STARK. Nu glömmer jag det aldrig mer!!!

Förresten blir det någon portugal för dig i år?

Magnus sa...

Hejsan Anna,

Kan tänka mig att du aldrig glömmer att använda mantarat igen, för slagen av sin partner vill man ju inte bli ;)

Jo då det blir Portugal den 13-27 mars kommer jag att finnas där och jobba som ledare och PT. Ska du åka dit?