fredag 23 juli 2010

Allt handlar om att se bra ut...?

Att prestation och målsättningar är individuella och relativa är ganska självklart. Vi har alla olika förutsättningar för och motiv till de mål vi sätter upp. Därför är det också viktigt att inte jämföra sina egna mål med andras. Men ibland är det svårt att inte reagera.

För en tid sedan "överhörde" jag ett samtal mellan två personer där den ene fick frågan om hur det gick på Stockholm maraton nu senast. Personen svarade att "det gick så där, inget vidare" men att han "tog sig i mål i alla fall". Den andre svarade deltagande och samtalet fortsatte in på tänkbara orsaker till resultatet. Till slut fick personen frågan om vilken tid det blev: 2 timmar och 42 minuter!! En kanontid för mig och många andra, men som sagt: det beror ju på självbilder och målsättningar. Dessutom vet jag att det finns de som ställer upp i flera maratonlopp, men väljer att bryta när de märker att tiden inte blir så bra som de hoppats på (och resultaten lever ju kvar för evigt i dessa cybertider). Personligen skulle jag aldrig bryta en tävling på grund av tiden, bara på grund av sjukdom eller skada. Jag tycker det är synd om allt bara handlar om att se bra ut, statistiskt. För vi lär oss ju massor av de dåliga tiderna/loppen/tävlingarna oxå.....

1 kommentar:

Anna (Orka mera) sa...

Förstår inte heller de som bryter för att tiden är dålig. Lite fånigt om du frågar mig!

Förresten ruskigt nyfiken på ditt projekt nästa år. Ingen liten ledtråd???