fredag 2 juli 2010

Mindre roligt - Skador

När man tränar prestationsinriktat är risken för skador ganska hög och behovet av att ta hand om sig själv ökar. Om detta har jag skrivit tidigare och nu har det hänt mig. Eftersom jag inte tagit hand om mig sjäv ordentligt har jag fått en överbelastning i höger axel, så morgonens simtur blev inte alls så som jag hade tänkt mig. Oerhört tråkigt, inte minst eftersom det innebär att jag inte kan genomföra Kalmar Järnmannen eftersom simning är inte att tänka på i det här läget. Jag måste helt enkelt lägga om planeringen. Men hur trist och jävligt det än känns så ska jag inte klaga. Jag kan fortfarande både springa och cykla, jag behöver inte hålla mig stilla. Och eftersom jag hoppas att axeln ska läka på tre till fyra veckor börjar jag kolla efter andra, alternativa tävlingar till hösten.

Men visst kan det ta längre tid om jag har otur. I mitt - och i många andras - fall tror jag stress är den stora anledningen till att skadan. Under våren har jag jobbat mycket mer än vad som egentligen är bra och tiden för återhämtning har varit minimal. Och när kroppen har ett stort påslag av stresshormoner har den svårt att återhämta sig ordentligt. Dessutom har arbetsbelastning och stress inneburit att jag har slarvat med strech och nedvarvning och det är det som straffar sig nu. Kan med andra ord bara konstatera att det är svårt att leva som man lär!

Överhuvudtaget tror jag stress är en stor orsak till många fysiska och psykiska problem i dagens samhälle. Livet snurrar snabbare och snabbare, vi måste börja stanna upp och lyssna på våra behov för kropp och knopp. Jag är själv väldigt dålig på det, rusar gärna i 190. Det finns ju så mycket roligt att göra! Men det kan bli för mycket av det goda. Även de roliga sakerna kan framkalla stress. Nu har jag lovat mig själv att bli bättre på detta, både för min och min familjs skull. Första steget blev att boka in ett spabesök, på Grand Hotel Stockholm, för mig och min fru om två veckor. Längtar redan.

Inga kommentarer: