söndag 18 juli 2010

Tillbaka från Visingsö

Helgens lilla löpäventyr blev väldigt lyckat. Jag mötte de andra sju löparna i Gränna kl. 11 på lördagsförmiddagen. Där öppnade sig himlen efter veckor av gassande solsken och regnet forsade ner. Efter en fika packade vi in oss i bilarna igen och for till järnvägsstationen i Jönköping där löpturen skulle börja. Då hade det slutat regnet, men efter fem-sex kilometer kom det tillbaka. Men luften var varm så det gjorde inget, det var bara skönt med lite svalka. Femton kilometer senare var vi i Kaxholmen där vi tog första fikastoppet. Därefter blev det paus ungefär var tionde kilometer. Och vilken skön känsla det var att nå krönet vid Gränna och ha hela den långa nedförsbacken till färjan framför sig! Väl där visade klockan att 38 kilometer var avklarade. Så efter lite vila på färjan blev det ytterligare några kilometers löpning kombinerad med sightseeing på Visingsö.

Första anhalten var Persnäsgården, den gård och müslifabrik som Susanne och hennes man ska ta över i höst. Där kommer det hända mycket roliga saker framöver inom träning och hälsa! Sen sprang vi tillbaka till färjekajen för att hämta cyklarna vi hyrt. Och därmed var 45 kilometer avklarade. Eftersom jag cyklat Vätternrundan flera gånger kände jag ju till löpvägen sen tidigare, men då har vägen varit den motsatta, dvs. från Gränna till Jönköping. Då har jag alltid tyckt det varit en skön sträcka, med "mycket nedför". Nu blev det ju väldigt mycket uppför istället. Men det gick bra och tack vare det trevliga sällskapet kändes det inte alls jobbigt. På kvällen blev det grillning på stranden, sen somnade vi ovaggade allihop. Efter god frukost imorse (god müsli, så klart!) och en cykeltur på ön var det dags att köra hem till Stockholm igen, väldigt nöjd med den mycket trevliga helgen.
.


Ps. Vi hade en följebil med oss på vår resa, körd av vår alldeles egna fotograf Tobias Eklund som dokumenterade allt, även bilden ovan. Lyxigt! Dessutom blev vi fotograferade av Jönköpingsposten som planerar ett reportage om vårt äventyr.

5 kommentarer:

Petra sa...

Lät fantastiskt kul, vilka inspirerande bilder! Jag har fuskat lite med ultra, blir sugen på mer nu! :)

Magnus sa...

Petra - Det var fantastiskt kul och en trevlig löpning med det sällskapet jag hade. Om du är sugen på mer ultra så arbetar jag med ett projekt som kan passa. Håll utkik här i bloggen, så ska jag presentera det.

Miranda sa...

Hallå Magnus! Härligt i helgen, det gör vi om :D

Magnus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna (Orka mera) sa...

Så härligt! Låter underbart att springa. Själv sitter jag fastmonterad på cykelsadeln sedan 120 mil och längtar efter att få komma loss så jag kan få springa igen!