söndag 5 juni 2011

Barfotalöpning på modet

Barfotalöpning har blivit på modet - särskilt efter boken "Born to Run", som nyligen kom på svenska (läs DN:s recension här). Själv har jag sprungit i mina "Fivefingers" i nästan två år. Men jag ser dem inte som löparskor utan som ett träningsredskap som jag använder för att stärka fotens muskelatur. Om man använder barfotalöpning på rätt sätt tror jag att det kan vara väldigt bra sätt att utveckla löpningen på. Men jag ser att många idag köper "barfotaskor" och använder dem som rena löparskor och ökar på så sätt belastningen för fort. Ofta med överbelastningsskador som följd, vilket jag tror kommer att öka den närmsta tiden. Så mitt råd är att använd dem gärna, men ta det försiktigt. I början räcker det kanske med att bara gå i dem kortare sträckor.


Ps. Även om jag alltså sedan länge tillhör de övertygade var jag tvungen att köpa boken. Har ännu inte hunnit läsa den, men den verkar riktigt, riktigt rolig!

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Precis!!!! Skrev typ om samma sak i helgen! I get man går ut o kör långpasset i bara för att vara äkta stenålders :)