torsdag 2 juni 2011

Jag är arg!


I veckan som gick var min fru på så kallad 4-års kontroll med vår dotter. För Er som inte vet innebär det att man kollar syn och hörsel och att barnet kan allt sånt som "man ska kunna" vid den åldern (rita ett kryss och en "huvudfoting", räkna till tio, kunna lika många färger m.m). Dessutom följer man upp barnets fysiska utveckling, alltså längd och vikt. Det visade sig att vår dotter var 105 cm lång och vägde 20,4 kg. Alltså har hon ett BMI på 18,4. Till saken hör att hon varit bland de "större" redan från början: Hon vägde 4,2 kg när hon föddes och låg på det övre strecket av "BVC:s normalkurva" även när hon "bara" ammades (Vid 6-månaders kollen frågade läkaren vad vi tänkte göra åt hennes vikt!).


Hur som helst innebar hennes BMI ett långt förhör om hennes matvanor och ett ännu längre förmaningstal om vad vi inte bör låta henne äta. Och hör här: några frågor om hur mycket godis, glass eller läsk hon fick vi inte. Inte heller om halvfabrikat, snabbmat eller fika. Nej, frågorna rörde vad hon tyckte om att dricka, vilka frukter hon tyckte om och om hon åt grönsaker. Eftersom vår dotter dricker vatten, bubbelvatten, mjölk och juice (till frukost) uppmanades vi att sluta med mjölk till maten! Och när dottern själv berättade att hon åt äpple, banan, jordgubbar, melon och vindruvor beordrades vi att låta bli bananerna och vindruvorna. Dessutom skulle vi försöka att få henne att äta mer grönsaker (att vi har fullt sjå med att få henne att inte BARA äta grönsaker lyssnade man inte på) och att låta henne springa och gå själv mera. Allt detta för att BVC stirrar sig blinda på BMI-siffran.

Är det vettigt? Jag blir så fruktansvärt arg! Att en person är så totalt okunnig om vad hon pratar om kan ju förstöra barnets relation till mat för all framtid. BMI är en indikator - ett mätinstrument - som fungerar hyfsat väl på större befolkningsmängder. Inte på enskilda individer. Och även då är det rätt trubbigt eftersom det exempelvis inte tar hänsyn till att muskler väger mer än fett. Du kan alltså vara rätt vältränad och ändå ha ett för högt BMI. Personligen är jag just nu endast överviktig enligt denna mätmetod. För ett år sedan, dvs. innan jag började med triathlon, tränade jag mycket styrka och thaiboxning. Då led jag av fetma enligt BMI.

JAG vet att BMI är ett mått som inte stämmer, men jag tänker på dem som inte har kunskap om detta och får sånt slängt i ansiktet på sig. Det finns inte en chans att jag tänker börja sätta min dotter på diet. Om människan hade lyft blicken från sina papper och tittat på min dotter hade hon sätt att det inte stämmer. För små barn borde BMI-måttet slopas helt. En 4-åring som är proportionerlig, är långt ifrån stillasittande och frisk som en nötkärna ska inte behöva få skriften "Kostråd för runda barn".

Ps. Och jag vet att detta är dumt och osakligt, men det hela blir ännu värre av att kvinnan som sätter sig till doms över dotterns vikt själv är KRAFTIGT överviktig.

8 kommentarer:

Ella sa...

Men, ska BMI ens användas på barn? Det där låter verkligen så oerhört oproffsigt och urbota dumt!

Ann-Sofi sa...

Hej! Jag har nyss hittat till din blogg och tycker den är både inspirerande, rolig och informativ! Tack!
Gällande BVC kan jag bara hålla med. Nu har vi inte haft just viktdiskussionen men troligen alla andra fighter med dem: att jag vill amma länge är enligt BVC fel, att vi valt att samsova med barnen är fel, att vi vill smärtlindra dem vid vaccination är fel etc etc. Precis dom du säger så är vi kloka nog att veta vad som är bra för våra barn och har kunskap om vad som är "rätt och fel". Dock är det inte alla som har styrkan, eller kunskapen, att orka stå emot BVC. Enligt BVC ska ju alla barn passa in i samma mall. Att det handlar om individer med olika behov, förutsättningar etc verkar i vissa fall vara ottoligt svårt att förstå. Visst är det bra att de finns men man ska nog ta vissa saker de säger med en nypa salt.
Återigen tack för en bra blogg!

Ann-Sofie sa...

Kan bara hålla med! Sila mygg o svälja elefanter!

Stina sa...

Oj, vad upprörd jag blev när jag läste inlägget. Förstår din frustration. BMI för barn är ju ännu mer ifrågasatt än BMI för vuxna, så varför används det ens? Helgalet!

Perita sa...

Hej Magnus!
Tyvärr har inte alla BVC-sköterskor samma förmåga att ta människor som en del har. Låter ju sjukt med tanke på vad de valt för yrke egentligen!
Själv har jag fått en fantastisk människa som verkligen har gott om sunt förnuft och uppmuntrar mig som förälder till detsamma. Däremot hade jag vid ett tillfälle en vikarie som gav mig ett jättekonstigt råd varvid jag blev jätteledsen. Men när jag berättade det för min vanliga BVC-sköterska så sa hon bara "Lyssna inte på det örat, fortsätt göra det som känns rätt för dig!"
Och min lilla unge mår toppen!
Så kör på med ert tänk tycker jag, och byt BVC eller sköterska om ni inte är nöjda!

Hälsn
Perita

Anonym sa...

Jag blir riktigt ARG, förbannad och irriterad!!! Precis som du säger Maagnus så kan det förstöra förhållningssättet till mat och kropp.
En vän som snart är 30 år fick höra när hon gick i fjärdeklass att hon låg "över kurvan". Hon har sedan dess haft "problem" med förhållningssättet till sin kropp och till mat.. *UPPRÖRD
Låt ditt barn fortsätta leva som en sund och aktiv 4-åring :o)

Magnus sa...

Det är helt klar att detta ämne upprör. Det finns självklart många BVC sköterskor och läkare som är mycket bra men tyvärr är det mest de dåliga som sticker ut. Det tråkiga här är ju att många föräldrar i den här situationen är väldigt känsliga och litar mer eller mindre blint på vad sköterskorna eller läkarna säger. I dessa fall kan en sådan vårdpersonal göra väldigt mycket skada enligt mig.

Anonym sa...

BMI är ett redskap för att mäta populationer inte för en individ. Skrattretande...