tisdag 21 juni 2011

Drycker utan alkohol

Det här med mat och dryck ligger mig varmt om hjärtat, det har ni säkert förstått. Men att jag är utbildad sommelier och har jobbat som restaurangchef kanske ni inte visste. Nu var det många år sedan och jag bejakar inte det intresset lika mycket som förr. Men fortfarande gillar jag att ta ett glas vin eller en öl till maten. Vissa perioder av min träning försöker jag att helt undvika alkohol. Just nu är jag inne i sådan period. Detta är inte alltid så lätt, särskillt inte den här tiden på året då det är mycket grillfester med mera. Jag är inte så förtjust i att dricka läsk, det passar sällan till maten. Det som återstår är vatten av något slag.

Det finns visserligen en alkoholfri öl som jag tycker är riktigt bra, Carlsberg. Men det är inte alltid öl fungerar och bland de alkoholfria vinerna har jag ännu inte funnit något som går att dricka. I år har Systembolaget introducerat en ny alkoholfri dryck. Det är en maltbaserad dryck som finns i två smaker, Blodapelsin/hibiskus och Äpple/grönt the. Jag måste erkänna att när jag först hörde talas om dem så var jag väldigt skeptisk. Jag tänkte att det är väl säkert en massa tillsatt socker eller liknande. Men döm av min förvåning när jag läste innehållsförteckningen. Det är inga tillsatser alls i dryckerna. Och de är riktigt goda, både att bara dricka och till mat.

1 kommentar:

Emma Åhberg sa...

ÅÅÅåå äntligen, jag ska köa till systemet för att få testa :)