måndag 13 juni 2011

Maten den maten

Jag har ju tidigare skrivit om att jag tror att vår vana att äta halvfabrikat och mat med mängder med tillsatser är en stor bov i dramat när det gäller vår allmänna hälsa, alltså både viktproblem och annat eftersom sådan mat sällan är särskilt näringsrik (se ett tidigare inlägg här). För en tid sedan diskuterades återigen förslaget om att höja skatten på onyttig mat, dvs. produkter som innehåller en hög andel socker, fett etc. En intressant diskussion, men hur ska gränserna dras? Ställt på sin spets (och med risk för att jag inte är ordentligt påläst här) undrar jag vad som händer med frukt som ju innehåller en hög socker mängd. Och som jag ser det är det inte bara chips, godis och läsk som är "onyttigt", utan även halvfabrikaten med dåligt näringsvärde och mängder med E-nummer.

Så jag skulle hellre se det omvända, dvs. lägre pris på nyttig mat. Självklart ser jag problem med att dra gränser även här. Hur definierar man vad som är nyttigt och inte? Men jag har en idé, en tanke som jag gärna skulle vilja prova på Er:

- Hur vore det om man sänkte skatten på mat som saknar - eller har minimal mängd - tillsatser?

Om jag tänker rätt skulle det innebära att priset på grönsaker, frukt, rent kött, fågel och fisk med mera skulle bli lägre. Idag är det ju ofta billigare att köpa halvfabrikat med massor av tillsatser. Och även om det är sämre för hälsan är ju pengar en stark drivkraft när det gäller hur vi konsumenter handlar. Många skulle säkert vilja handla nyttigare. Ekologiskt. Närproducerat. Mer näringsrikt. Men eftersom det är dyrare får ekonomin styra. Så blir det ändå de onyttigare alternativen som hamnar i varukorgen.

Vad tror Ni, kan detta vara ett sätt att påverka folkhälsan och få oss att ha en hälsosammare kosthållning?


6 kommentarer:

Träningsglädje sa...

jag tycker coop har gjort en bra kampanj - de sänkte (för en stund i alla fall) priset på frukt och grönt just för att det var "nyttigt". cred till dem!

Magnus sa...

Jag håller med dig, det var en väldigt bra kampanj. Synd bara att det inte blev bestående, men det är ju en väldigt bra början.

Millis sa...

Coop kör ju faktiskt den kampanjen flera gånger per år (eller ja, det gjorde de i alla fall under 2010), men som ni säger, visst vore det trevligt om det kunde vara så jämt istället :-)

Linda sa...

En fantastisk idé! På tal om matvaruaffärer så tycker jag även de skulle kunna fixa en hylla med säsongsfrukt&grönt vilket alltså borde bli den absolut billigaste hyllan på hela frukt&gröntavdelningen!

Anonym sa...

Visst, en vecka här och där har Coop haft lägre priser på frukt och grönt då de tagit bort momsen. Instämmer med alla tidigare kommentarer, men tycker också att det rimligtvis borde finnas mer än frukt och grönt som skulle kunna kallas "nyttigt" i den här kontexten (=lägre pris). Jag tänker fullkornspasta, havregryn, quinoa, ekologiska produkter, halvfabrikat (t.ex. tomatsås) utan tillsatser/socker....

Annie sa...

De där var den bästa idén jag hört på länge! Tråkigt nog skulle de svenska samhället aldrig sänka skatt på något :(